שוטרים אי הרשעה

אפליה בין שוטרים לאזרחים במסגרת הסדרים מותנים

חלק מהשוטרים במדינת ישראל לא יורשעו כלל בעבירות שאזרחים רגילים כן יורשעו, כך חשף אתר וואלה! NEWS לאחרונה. על פי הדיווח, במחלקה לחקירות שוטרים עורכים הסדרים מותנים לשוטרים בגין עבירות, בעוד שאזרחים רגילים לא רשאים לקבל סגירת תיק מותנית.

הסדר תיק מותנה הוא למעשה הסכם משפטי אשר נחתם בין התביעה המייצגת את מדינת ישראל לבין החשוד בעבירה. במסגרת הסדר תיק מותנה וכתנאי לחתימה, החשוד עצמו מודה בביצוע עבירה פלילית ומתחייב לתנאים שהוצגו בהסדר. מהצד השני, התביעה מתחייבת שלא להגיש כתב אישום.

החוק שיוצר אפליה

לדוגמה, שוטר שנתפס בעת תקיפה, במסגרת עבודתו או לא, רשאי יהיה לסגור את התיק במסגרת הסדר מותנה זאת אם אין לו כל עבר פלילי. לעומת זאת, אזרח אשר יתקוף כן יועמד לדין, זאת בעקבות העובדה כי בתיקי עבירות תקיפה אין כל הסדרים מותנים (כך גם לגבי עבירות גניבה).

יש לציין שב-2012 נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל נוהל אשר נועד לצמצם את ההליכים הפליליים נגד חשודים בעבירות קלות, שזכה לשם "חוק ההסדרים המותנים". החוק אומר למעשה, שחשודים בעבירות קלות אשר לא מובילות לעונש מאסר בפועל וכאלה ללא עבר פלילי, יוכלו להמיר את העונש בקנס פלילי עוד לפני שהמדינה פתחה בהליך פלילי.

אלא שאליה וקוץ בה. החוק יוצר אפליה בין שוטרים לבין אזרחים, מאחר שנקבע תחילה כי רק הפרקליטות היא זו שתוכל לעשות שימוש בנוהל ולא מחלקת התביעה המשטרתית. מח"ש, אשר אמונה על חקירת שוטרים, שייכת לפרקליטות ולמעשה יכולה לערוך הסדרים מותנים על כל עבירה שאינה מוגדרת "פשע".

הבעיה: מערכת המשפט

הבעיה היא למעשה במערכת המשפט. לעתים, משפט פלילי במדינת ישראל נמשך כשנתיים, כשלכל אורך התקופה מרחפת עננה מעל החשוד, שנאלץ להתמודד בפני הרשעה לאורך תקופה ממושכת. לכן, כדאי לשנות זאת. אם מדובר על כאלו שעברו עבירות קלות, או כאלו ללא עבר פלילי, רצוי להשתמש בהסדר מותנה, במקום להתמודד מול הליך ארוך שיכול להיארך כשנתיים. פשוט מזהירים את אותו אדם וסוגרים את התיק. כשזה נוגע לקטינים, כן משתמשים בשיטה זו כמו בתיקי סמים למשל, שזה אכן מוצדק, אך למה לא להשתמש בדרך זו גם לשאר האזרחים במדינה?

שוב, הבחירה להשתמש בהסדרים מותנים כלפי שוטרים, מתוך הבנה שהם תורמים לביטחון המדינה, היא מוטעית. אין לזה מקום. כפי שכבר צוין, במקום זאת, יש להרחיב את השימוש בהסדרים מותנים לגבי כלל האוכלוסייה, לפחות עד שבתי המשפט יוכלו לתת מענה מהיר יותר לאזרחים במסגרת הליכים פליליים, ולסיים הליכים אלו בתוך פחות משנה. כל עוד זה לא קורה, ותיקים נמצאים בבתי המשפט לאורך זמן, יש להשתמש יותר בהסדרים מותנים.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא אי הרשעה: