הקלות על מעשני קנאביס

הקלות למעשני קנאביס: האם מדובר בלגליזציה של סמים קלים?

שתי המפלגות הגדולות, כחול לבן והליכוד, הודיעו אתמול על כוונתן לקדם הקלות נוספות למעשני קנאביס. חברת הכנסת שרן השכל מן הליכוד, וחברת הכנסת רם שפע מכחול לבן, יובילו מהלכי חקיקה בנושא. ההקלות המסתמנות יאפשרו לכל ישראלי בגיר לעשן סמים קלים, וכן יכללו הקלות סביב הנושא של מריחואנה רפואית. 

מדוע נדרשת רפורמה נוספת?

מדינת ישראל עברה בשנים האחרונות ממדיניות אכיפה שמרנית ביחס לסמים קלים, למדיניות של אי הפללה.  בפועל, ההליך עדיין נותר מסובך, ונותן מענה חלקי מאד למשתמשי קנאביס לצרכי פנאי: ראשית, אם אותם צרכנים נתפסים, הם מקבלים קנס גבוה של אלף שקלים. שנית, לאחר מספר פעמים בהם נתפסים, הדבר גורר הרשעה פלילית. מעבר לכך, גם אם מאפשרים לצרכני הסמים הקלים לעשן במידה מסוימת, הרפורמה לא מותירה לצרכנים אפיקים לגיטימיים להשגת הסמים הקלים

היתרונות בצעדים החדשים יהיו פיקוח על האיכות של הסמים הקלים, וכן ייבוש השוק השחור של המסחר בסמים. כיום, מי שמרוויח בפועל מן הרפורמה של אי-ההפללה הם הסוחרים: הביקוש לקנאביס גדל עקב הרפורמה, לכן הם מרוויחים יותר כסף. משום כך, נוצר מצב שלמרות הרפורמה של אי-הפללה, עדיין משגשג שוק בלתי-חוקי של סמים, שהרי גם אם אין הפללה בשימוש בסמים, יש הפללה במסחר בהם. חשוב לשנות את סעיפי החוק האוסרים על ייבוא סמים וגידול סמים לשימוש עצמי, וחשוב להתיר גידול וייבוא לצריכה עצמית. 

הכוונה בלגליזציה המוצעת כעת, היא לכלול גם פתיחת חנויות לממכר קנאביס. בטרם הרפורמה תצא לדרך, חשוב לקחת בחשבון שעדיין יש סכנה בהתמכרות לסמים: האם המדינה רוצה לעודד אנשים דלים באמצעים להוציא את מיטב כספם על סמים קלים? האם תתאפשר פתיחה של חנויות בכל הארץ או באיזורים מסוימים? כבר היום מדינת ישראל אינה ערוכה להתמודד עם אוכלוסיית המכורים שלה. בעיה נוספת היא האכיפה: למנוע צריכה של של סמים על ידי קטינים וחיילים בשירות צבאי (חשוב לבסס מצב שבו שימוש בסמים לא יחדור לצבא). האידיאל הוא צריכה של סמים במועדונים מוסדרים, בדומה לחנויות הקופי-שופס של אמסטרדם.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא אי הפללה: