עו"ד שגיא זני - קטינים

הגנה על קטינים במרחב המקוון: פתרונות לבעיות בעקבות דוח המבקר

משרד מבקר המדינה פרסם לאחרונה דוח ביקורת מיוחד בנושא הגנה על קטינים במרחב המקוון. על פי הדוח, יש יתרונות רבים לכך שקטינים נמצאים במרחב המקוון, אך לצד היתרונות "הוא טומן בחובו סיכונים רבים", כפי שנכתב שם.

הדוח יצא בעקבות מספר פעולות ומיזמים שנעשו בשנים האחרונות. למשל: מוקד משטרתי 105, המיועד לבני נוער ולדיווח על אלימות מינית, אלימות פוגענית, חרמות, הפצת סרטונים וכל הסכנות הקיימות במרחב המקוון. בעקבות עלייה בכמות המקרים ובהכרה בסכנות הטמונות ברשת, הוקם המוקד המשטרתי במסגרת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת. הדוח מסכם את הפעילות של אותו מטה ומציג את היתרנות, החסרונות והצעדים שיש לנקוט בעתיד.

היעדר חוקרים, פיגור בכלי הסייבר

החסרונות של מוקד משטרתי 105: היעדר מודעות לקיומו, טיפול בתיקים שנמצאים בתחום "אפור", העברת המקל ושיתוף גורמי הטיפול, לרבות שירות המבחן והמשטרה. בתיקים מסוימים ניתן מענה במוקד 105, אך הטיפול המשטרתי והסוציאלי היה לוקה בחסר.

בנוסף, בולט היעדר חוקרים ופרקליטים מיומנים בעלי יכולת טכנית והבנת המרחב האינטרנטי והסכנות הטמונות בו. הבעיה מבחינת המשטרה – איתור אותם פדופילים ואלו שמפיצים סרטונים אסורים בהפצה (חוק הסרטונים). קיים פיגור בשימוש בכלי סייבר למרות ההכרה שהעבודה של המטה הלאומי להגנה על ילידים ברשת מבורכת וחשובה.

הפתרונות המוצעים

להלן פתרונות המוצעים בדוח, וגם מהניסיון שנצבר במשרד. קודם כל חינוך והסברה. צריך לערב את המשטרה, לערב גורמים סוציאליים, אבל הם לא מחליפים את משרד החינוך. חובה להכניס באופן מיידי לתוכנית הלימודים של חטיבות הביניים את נושאי הפגיעה ברשתות, חוק הסרטונים, איסור הפצה, חרמות, ובכלל להסביר איך מתנהלים ברשת ב-2022.

יש להציג בפני אותו נוער את המוקד המשטרתי, את הסכנות, את הפתרונות ואת הגורמים שניתן לפנות אליהם כאשר מרגישים סכנה ומצוקה. כל הדברים הללו הם לא חלק ממערכת החינוך – וחבל.

יש לבצע איתור פדופילים על סמך כלים טכונולוגיים. לגבש רשימת פדופילים אפשריים וליישם עליהם את כל הכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר כדי להתחקות אחרי כל צעד ושעל שלהם. כאשר מגבשים רשימה כזו על סמך מידע מודיעיני, יש קושי וחשש לפגיעה בזכויות הפרט שלהם על ידי מעקב תמידי. צריכים, תוך שימוש באיזונים ובלמים, להכין רשימה כזו כמו שקורה במדינות אחרות ולעקוב אחריהם.

משולש בני נוער-הורים-משטרה

קיים משולש שצריך לפעול בסינרגיה מלאה – בני נוער, הורים ומשטרה. לעיתים ההורים לא מעורבים מספיק והם האחרונים לדעת האם הילדים שלהם הם קורבנות של פגיעה ברשת. יש לשתף את ההורים בסכנות ובפתרונות המוצעים ובאמצעי החינוך כחלק מפעילות משותפת של המשטרה, משרד החינוך ונציגות ההורים.

לסיכום

עצם ההכרה והקמת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – צעד מבורך. זה צעד הצהרתי. פעילות משרד החינוך לוקה בחסר. מרבית הביקורת היא על משרד החינוך. היעדר קשר למשטרה והיעדר הסברה מספקת. כאשר החינוך כושל ומתעלם מהבעיה, היכולת של מוקד 105 מתן מענה לצד המשטרה, לאותה מצוקה של קטינים, הוא מוגבל. זאת בשל היעדר הסברה וחוסר שיתוף פעולה של גורמי האכיפה, ההסברה והחינוך.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים