בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בגניבת טלפונים סלולריים, שלמעשה מהווים כיום את המוצר הנגנב ביותר בישראל. לאחר גניבתם הם נמכרים בשוק שחור גדול ממדים שהתפתח סביב התופעה. מדובר בשוק המוכר מכשירים לרשות הפלסטינית, ומחזיק במעבדות זיוף המטשטשות את זהות הטלפון הסלולרי.

הווה אומר, שבסופו של דבר מכשירים אלו נמכרים בחזרה לצרכנים כמוצרי יד שנייה מוזלים. עקב התפשטות התופעה, נוטים בתי המשפט לאחרונה להחמיר בפסקי הדין כנגד מי שנמצאו אשמים בגניבות טלפון סלולרי. מדובר בעבירה שתוביל לפתיחת תיק פלילי ואף למאסר בפועל. לכן, נאשמים נדרשים לקבלת סיוע מקצועי של עורך דין פלילי, שיכול להקל במידת העונש ואף להוביל לזיכויים.

מדיניות ענישה על גניבות טלפונים סלולריים

ייצוג קטינים
עו"ד פלילי שגיא זני – על גניבת סלולרי (adamr)

מדי שנה נגנבים עשרות אלפי טלפונים סלולריים במדינת ישראל. ממדיה של התופעה הובילו את המשטרה להקמת צוותים מיוחדים המטפלים בה. במקביל, הפרקליטות הגיעה למסקנה שהעונשים שניתנו בעבר על גניבות מסוג זה נטו להיות סלחניים וקלים, והסתכמו לכל היותר בתיק פלילי, אזהרה וקנס כספי לא גבוה.

את הגישה המקלה הוחלט לשנות ולהחמיר על מנת להרתיע מפני ביצוע העבירות, ובייחוד אם הן מערבות קשישים, ילדים וחסרי ישע, או שהן מלוות במעשי אלימות ואיומים. כך לדוגמא, על גניבת טלפון סלולרי מאישה קשישה שלוותה באיומי סכין, ניתן פסק דין של 4 שנות מאסר בפועל וקנס של אלפי שקלים. דוגמא אחרת היא מקרה בו שני גברים היכו גבר ושדדו את מכשיר הסלולרי שלו. בית המשפט גזר עליהם עונשי מאסר בפועל של 30 ו-18 חודשים, בנוסף לפיצוי כספי של אלפי שקלים.

החלטה על מידת הענישה

יש להבין כי ההחלטה על ענישה בגין גניבת טלפון סלולרי משתנה ממקרה למקרה. זאת בהתאם לנסיבות הספציפיות כמו הפגנת אלימות והתנהלותו של המותקף, וכן נתוניו האישיים של הנאשם כמו עבר פלילי ומצבו בחיים. לכן, למרות הנטייה להחמיר בעונשים על גניבת מכשיר סלולרי, באמצעות ייצוג הולם של עורך דין פלילי ניתן בהחלט להקל בגזר הדין ובמקרים מסוימים אף להוביל לביטול האשמה וסגירת התיק.