מעצר קטין

פיילוט חדש של שירות המדינה, נועד למנוע התדרדרות לפשע של קטינים בעת מעצרם

מחלקת ייעוץ וחקיקה בפרקליטות המדינה, השיקה פיילוט לשיקום קטינים ממאסר ומעצר. הפיילוט בעצם נובע מן המציאות העגומה: כאשר לא מצליחים לשקם קטין על ידי מעצר או מאסר, הסיכוי לרצידיביזם הוא גבוה מאד. במסגרת התוכנית, יבוצע תיאום בין שירות המבחן, שירות בתי הסוהר והרשות לשיקום האסיר (רש״א), כך שכל קטין שנעצר ילווה על ידי גורמי טיפולים מתאימים מרגע המעצר שלו, ותיבנה לו תוכנית טיפולית בהתאם למאפייניו ולנסיבותיו. 

למעשה, הפיילוט הזה מגשים את תכליתו האמיתית של חוק הנוער. חוק הנוער קובע כי מאסר של קטינים צריך להיות מוצא אחרון לגביהם. אכן, קטינים שנכלאים לעונשי מאסר, מאמצים לעצמם שם נורמות עברייניות ביתר קלות, ולאחר מכן קשה לעקור אותן מהן ולהחזיר אותן למוטב. לקטינים בעצם יותר קל ״להתאהב במקצוע״ של הפשע, ולכן יש חלון הזדמנויות לא גדול לשיקום שלהם לקראת עתידם כבוגרים. משום כך, בהחלט נדרש שיתוף פעולה בין מסגרות רווחה (לעתים למשל צריך להפקיע את הסמכות ההורית מן ההורים של הקטין). מערכת החינוך גם לצערנו עוסקת בעיקר בציונים ולא מספיק לחינוך (שהרי מערכת החינוך בעצם מוקיעה קטינים שיש להם תקריות עם החוק, במקום לחבק אותם ולנסות להציל אותם). לכן הנסיון להציל את אותם קטינים על ידי מסגרות הרווחה והרשויות המשקמות הוא ממש נסיון אחרון עבור אותם קטינים.

השילוב של רש״א הוא חיובי בנושא של שיקום קטינים, שהרי רשויות המבחן אינן עומדות בעומס. על ידי השיתוף פעולה עם רש״א והתיאומים שהפיילוט הזה מבטיח, יוכלו להימצא חלופות מעצר טובות יותר לקטינים במקרים מסוימים (למשל כאשר אין הורים בתמונה, או שאין הורים שיכולים לשמש כערבים לצורך מעצר בית), כך שבמקום להכניס את הקטינים לכלא ולהפוך אותם לעבריינים עם תעודה בפשע, אפשר יהיה לתת להם סיכוי לשיקום.

ככל שגורמי הרווחה וגורמי המשפט ישתפו פעולה, ויבינו שהמטרה של שיקום קטינים מקדשת את כל האמצעים, ושיקום הקטינים יעמוד לנגד עיניהם (ולא הרתעה או ענישה), אפשר יהיה ״להציל״ יותר קטינים במקרה של העבירה הראשונה, שהרי בתיקים הבאים, כמעט בלתי אפשרי יהיה לרתום את אותו קטין להליך שיקום.

אל תוותרו על התייעצות עם עורך דין פלילי

חייגו 077-6704426 או השאירו פרטים:

קראו עוד אודות מעצר קטינים: