אלכוהול בקרב קטינים. המעשים תועדו

תופעה: בני נוער מתעדים עצמם בעבירות – מה ההשלכות?

לאחרונה פורסמה כתבה ובה תיעוד שהעלו לרשת נערים מבית ספר בנתניה, צורכים אלכוהול בשטח בית הספר ומחזיקים בסכין ובמברג, ביום ראשון ללימודים. אותם נערים, גם זכו לשיתופים על תיעודם מבני נוער אחרים – אלא שבעקבות הגעת החומרים לידי חלק מההורים, נפתח לקטינים תיק במשטרה ואלו התנצלו. המקרה הזה מעלה סוגיה מעניינת באשר לאחריות הגורמים השונים, ובאשר לחוזק הראיות הדיגיטליות ב-2020.

הגורמים המעורבים בפרשות שכאלה (מלבד הנערים)

מכיוון שמדובר בקטינים, ממונית להם קצינת מבחן. תפקידה הוא לדאוג שהם לא יושעו מבית הספר, שכן מניסיוני בתור עורך דין פלילי לנוער, היפלטות ממערכת החינוך היא שלב נוסף בהידרדרות. בנוסף, יש לערוך שיחות אישיות עם כל נער ונער ולהבין את המניעים של כל אחד למעשים. בהתאם לכך, יש להתאים טיפול.

השלב הבא אחרי פתיחת התיק הפלילי במשטרה לנערים הללו, הוא העברתו לשירות המבחן, שיחד עם בית הספר אמור לנסות לשקם את הנערים. מה שברור הוא, שאסור לשני הגופים האלו להיכנע ללחץ של הורים אחרים בבית הספר, שאינם קשורים לחשודים. כן, ברור כי הפתרון הקל להשעות אותם או להעיפם מבית הספר. אבל הוא מנוגד לחלוטין לערך השיקום של הקטינים ועלול להוביל להידרדרות במצבם. שיקום הוא מוצא ראשון, גם לפי חוק הנוער, שלפיו עובדים העובדים הסוציאליים.

צפו בתיעוד מתוך הכתבה שפורסמה באתר N12:

הטלפון הסלולרי - מכרה זהב למשטרה

במקרה המדובר בנתניה, ייתכן שלא ניתן היה להתוודע להכנסת האלכוהול, הסכין והמברג לשטח בית הספר, לולא התיעוד של הנערים עצמם. לתיעוד הזה של בני הנוער את עצמם מבצעים עבירה פלילית (צריכת אלכוהול, עבירות מין, עבירות סמים ועוד), יש השלכות מרחיקות לכת:

בני נוער רבים מנסים לבצע מחיקת ראיות דיגיטליות, אבל מעשה זה עלול בפני עצמו להוביל לאישום בשיבוש החקירה, זאת בנוסף לעבירה עצמה. חשוב להבין כי טלפון נייד הוא בגדר 'פצצה מתקתקת של ראיות', מעין מכרה זהב למשטרה, שלרוב מוביל לפיצוח התיקים. ברגע שקיים צורך חקירתי, למשטרה תהיה יכולת לשחזר חומרים שנמחקו מהטלפון.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: