הטובים לסחר? על התופעה המתרחבת של קטינים הסוחרים בסמים בין כתלי בית הספר

לאחרונה פורסמה ידיעה לא פשוטה בחדשות בקעת אונו, אודות תלמיד אחד מבתי הספר היוקרתיים בעיר, הנתפס סוחר בסמים בין כתלי בית הספראך מה למעשה גורם לאותם קטינים, נורמטיביים לכאורה, הלומדים במוסדות נחשבים ואיכותיים, להשתמש בסמים בין כתלי בית הספר, ואף לסחור בהם? מדוע לקחת את הסיכון החמור הזה? וכיצד משפיעות דרכי פעולתה של מערכת החינוך לרעה על התופעה, במקום למגרה?

עבירות קטינים

עו"ד שגיא זני, המתמחה בייצוג קטינים מסביר כי במערכת החינוך נלחמים מלחמה מרה בתופעת קטנים המשתמשים בסמים מתוך שורות בית הספר, ובין כתלי בית הספר, אך המלחמה הזו אינה מתבצעת באופנים הנכונים והראויים ליצירת שינוי אפקטיבי ואמתי בנורמות החברתיות הללו שנוצרו.

 במקום להילחם בתופעה באמצעות הרצאות, הסברה, לקיחת אחריות על סדר היום של התלמידים, המערכת בוחרת לשתף פעולה עם דרכיה הפולשניות של המשטרה.

רכזי המודיעין של המשטרה נמצאים בקשר רציף עם רכזי בית הספר, כאשר המטרה העיקרית היא להוציא את הסמים מבין כתלי בית הספר ויהי מה, אך מה חבל שהתכנית החשובה הזו אינה כוללת שום פן טיפולי, מניעתי, הסברתי, אלא הרתעתי בלבד – שכן ישנו קשר רציף בין המשטרה להנהלת בתי הספר ואותו הקשר כולל כמובן שימוש במצלמות סמויות בשטח בית הספר בעידוד המשטרה, תרבות של הלשנה מצד הנהלת בתי הספר, ביחס לחשודים אפשריים בין אם הם משתמשים או מפיצים. החלק החמור ביותר הוא שעם פתיחת חקירת המשטרה, בית הספר לא עושה מספיק כדי לתמוך ולהשיב את החשוד/ים למסלול הלימודים.

יש לזכור כי מדובר בשנים מתקדמות של התיכון בדרך כלל, ולכן מבחינת ההנהלה, האופציה הראלית היא כמעט תמיד סילוק מבית הספר. זאת, במקום לפעול בצורה שונה ומקדמת, באמצעות שיתוף פעולה עם ההורים, המשטרה ושירות המבחן. בית הספר מעדיף להתנער מאחריות ולהראות לאותם תלמידים את הדלת החוצה.

סילוק מבית הספר  - עונש שאינו מידתי או יעיל

ניתן להתווכח אם היחס הזה מקובל, כאשר מדובר מדובר בקטינים הסוחרים בסמים, או בעבירות קטינים אחרות,  אך בוודאי שהוא אינו מידתי כשמדובר בקטין סקרן שמשתמש/השתמש בסמים. נוצר מצב שגם שימוש מזדמן בסם מתורגם מיד לסילוק מבית הספר. כתוצאה מן הסילוק ישנו מעבר למסגרות עם משמעת והישגיות פחותה. למעשה, במקום שבית הספר יהיה פרמטר לשיקום, הסילוק מבית הספר מוביל את אותם הנערים לקבלת תיוג שלילי ומעבר למסגרת לימודית נחותה יותר, ומכאן ההידרדרות רק ממשיכה ומחריפה, כל זאת בחסות ההחלטות של משרד החינוך.

פעולות המשטרה בעת פתיחת חקירה נגד קטין החשוד בסחר/בשימוש, יש בהן אלמנט מובהק של השפלה –  במקום לזמן קטין לחקירה באמצעות טלפון להוריו, אנו נתקלים פעמים רבות בשוטרים גלויים שבאים ועוצרים ילדים לחקירה, במקום הומה אדם באמצע שטח בית הספר. כך נוצר מצב שעוד לפני שבני הנוער נחקרים, כל בית הספר, התלמידים וההנהלה, כבר יודעים במה מדובר. לעתים קרובות החשד הראשוני והמעצר בפרהסיה יוצרים יותר נזק מאשר החשדות עצמם.

מה יכול להוביל קטין למכירת סמים בשטח בית הספר?

ישנן שתי אפשרויות נפוצות למכירת סמים לקטינים: או בבית הספר, היות ושם נמצאים הלקוחות, או באמצעות אפליקציית הטלגראס, כיוון ששם הקטינים מרגישים בטוחים יותר, שכן היא אנונימית ונמחקת. עם זאת, למשטרה כבר ישנה דריסת רגל באפליקציה. בדרך כלל, השימוש בסמים וההפצה שלהם מתרחשים בשיטת הפירמידה – הקטינים נגררים לשימוש בסמים, ונקלעים לחוב לאותם סוחרים הנמצאים בבתי הספר בסכומים ההולכים ותופחים מעבר לכל פרופורציה, מה שמוביל גם לגנבת כסף מההורים, ולצעדים נואשים נוספים לממן את השימוש בסמים.

לעתים החוב הולך וצובר ריבית, ממש כמו בעולם העברייני, וקל לאותו סוחר להעביר את הקטין מלהיות משתמש סקרן לסוחר סמים קטן. כך קטינים נורמטיביים הופכים בין רגע ממשתמשים לסוחרים קטנים והמעגל גדל. מה שמקשה על המשטרה בשיטת הפירמידה הזו היא העובדה שהחקירה מתחילה בתחתית הפירמידה, הסוחרים הגדולים שנמצאים בראש הפירמידה מוגנים כיוון שקשה להגיע אליהם – מי שקנה את הסם יודע להצביע רק על מי שמכר את הסם ולא על הגורם היוזם.

בסופו של יום הפירמידות הללו יוצרות הידרדרות קלה ומהירה, עקב חובות ההולכים וגדלים וניסיון לכסותם, והמשטרה נתקלת בבעיה משמעותית בהגעה אל הסוחרים הגדולים.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: