בני נוער מעשנים

אי הפללה גם לצרכני קנאביס קטינים: החסרונות עולים על היתרונות

לפני כשבוע פורסם בכלי התקשורת על שינוי חקיקתי ולפיו תקנות אי ההפללה של צרכני קנאביס, יהיו רלוונטיות לא רק על בגירים, אלא גם על קטינים. למעשה, קטינים הוחרגו עד כה מהתקנות שנקבעו במהלך 2022, ולאור החלטתו של שר המשפטים, החרגתם בוטלה.

על פי הודעת הוועדה למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול בכנסת, תקנות העבירות המנהליות שעליהן קיימת ברירת קנס למי שמשתמש בקנאביס לצריכה עצמית, לא כללו קטינים לפי הוראת שעה. תוקף הוראת השעה פג לפני כשבוע והמשמעות היא שכעת, היחס לשימוש עצמי יהיה זהה לבגירים ולקטינים כאחד. המטרה המקורית היא מניעת הענישה המחמירה מהקטינים שעלולה לפגוע בעתידם, לאור עבירה שולית יחסית.

עד עתה, ברירת קנס על עבירת שימוש עצמי הייתה נהוגה לבני 18 בלבד. אך הלכה למעשה, לאור עמדת הצבא החד משמעית נגד סמים, נגד גמישות ונגד אי הפללה, התקנות חלו בפועל רק מגילאי 20-21 ומעלה (סיום השירות הצבאי). 

שוטטות ברחוב. סכנה עבור רבבות בני נוער
מעתה - גם קטינים וגם בגירים באותה הקבוצה

המסלול של קטינים, עד לשינוי החקיקתי המדובר, היה תיק טיפול מותנה. תיקים של סחר חברתי, המאפיינים תיקי סחר בקרב קטינים, הגיעו לבתי המשפט – וההתייחסות לכך הייתה מקלה. אמנם הצבא היה חשוף לרישום הפלילי הזה, אבל היה מגייס קטינים שכאלו בשלושה מקרים:

בכל מקרה, העקרונות ששלטו בכיפה עד כה, הם ניקיון הקטין, אי פתיחת תיקים חדשים והמלצה של שירות המבחן. אלו היו בהכרח מאפשרים גיוס הקטין לצה"ל. המצב שנכנס לתוקף, הוא ברירת קנס מנהלי אגב שימוש בסמים, גם ביחס לקטינים.

הפלוסים והמינוסים

היתרון המרכזי הוא ביטול ההשפעה של שירות המבחן לנוער והתפקיד המכריע שלו, כמי שאמון על סגירת התיקים, שיקום הקטין ווידוא שהוא אינו מכור לסמים. ביטול וצמצום הכוח של שירות המבחן נחשב ליתרון, מכיוון שהדבר מוריד את הלחץ משירות המבחן העמוס לעייפה. כדי להמחיש זאת, תסקירי שירות מבחן בעבור עצורים אורכים כחודש ימים.

החסרונות רבים לאור השינוי. כך למשל, אימוץ המודל המנהלתי גם בעבור קטינים מאפשר גיוס לצבא, ולכן עלול לפגוע בטיב המתגייסים ובאיכותם. כמו כן, יהיה קושי בפיקוח ובאכיפת ניקיון הקטינים מסמים. בנוסף, המצב החדש לא מתייחס למידתיות השימוש – לא לאופן השימוש, לתדירות השימוש ולסוג הסם, ומקרים קשים יותר עלולים להוביל לנזקים פיזיים ונפשיים של ממש. במצב שנכנס לתוקף, אין שיקול דעת של בוגר ולכן ישנו פוטנציאל להידרדרות מהירה של מועמדים לשירות, שאמנם מתחילים כמי שמבצעים שימוש עצמי ועלולים להגיע לעבירות סחר.

הרפורמה מהווה הכלה של המצב והדבר משפיע במיוחד לרעה על הגיוס לצה"ל. יש מעין פיל בחדר והוא היחס של צה"ל לעבירות סמים, השונה בתכלית מהיחס לסמים קלים בשאר רשויות החוק. כל עוד צה"ל לא יאפשר גיוס של חיילים שעברו עבירות סמים, הרפורמה חלולה וחסרת היגיון – ולא יהיה קשר ישיר בין תקופת הקטינות של המועמדים לשירות לבין הצבא שאליו הם אמורים להתגייס. קשר שכזה צריך להיות קיים, כפי שהיה עד כה.