אי הפללה

גידול קנאביס לצורך שימוש עצמי: שינוי המגמה בישראל

אדם בשנות ה-30 לחייו, שנתפס מגדל תשעה עציצי קנאביס בביתו, שוחרר ללא הרשעה על ידי שופט בית משפט השלום בירושלים, אחרי שזה התרשם שמדובר באזרח מועיל, קצין מילואים, שצרך את הסם בשל טראומה צבאית, אחרי שאיבד חמישה מחבריו במבצע "צוק איתן".

לנאשם, אקדמאי, לא היה כל עבר פלילי. הוא נתפס אחרי שגידל תשעה צמחי קנאביס, כשהעונש על עבירות מסוג זו עומד בדרך כלל על בין חצי שנה לשנת מאסר."אחרוג מהסדר הרגיל ואעסוק בעושה בטרם אעסוק במעשה", אמר השופט בגזר הדין. "הנאשם שירת בשירות מילואים פעיל משך כל שנות אזרחותו, במהלך מבצע "צוק איתן" בו לחם כסגן מפקד פלוגה ואף זכה לתעודת הצטיינות, למרבה הצער, נהרגו חמישה מחבריו לפלוגה, ובעקבות מאורע קשה זה, לקה בהפרעת דחק פוסט טראומטית".

"במקרים מעין אלו, בהם שאלת ההרשעה ניצבת בפני, הרי שיש לבחון האם הנאשם הוא עבריין בהגדרתו", ציין השופט. "במקרה זה, עצם העיסוק בשאלה נדמה לי כמיותר ומובן מאליו. מי ששירת את מדינתו בשירות קרבי וממושך, שילם מחיר אישי יקר, איבד את חבריו בשדה הקרב, אין ראוי לדון בשאלה האם הוא עבריין. הנאשם אכן כשל, אך כישלונו נובע משירותו למדינה והשלכותיו".

שינוי מגמה

בתקופה האחרונה, ישנה מגמה מקלה בעבירות של גידול ביתי. הרציונל כאן הוא ברור: נכון, מדובר על עבירות גידול שהעונש עליהן חמור עד מאוד, אך בפועל, כשמדובר על גידול למטרת שימוש עצמי בקרב אנשים נורמטיביים, לצורך הפחתת כאב, שינה וכו', יש נטייה להקל לעתים.

בנוסף, יש לציין שהליך קבלת אישור לקנאביס רפואי הוא מסובך, ועבור אנשים ללא רישיון, שרוצים לעשן את הסם כדי להקל על הכאבים, יש שתי אופציות.

האופציה הראשונה היא רכישת סמים מסוחר סמים ואילו האופציה השנייה היא גידול ביתי. יש לציין שככל שמדובר על מספר שתילים נמוך יותר, כך ניתן יהיה לטעון לגידול לצורך שימוש עצמי, זאת למרות שהחוק לא מבדיל בין גידול לצורך שימוש עצמי לבין גידול למטרות סחר. יש לציין טראומה צבאית, כמו במקרה שלנו, עשויה לעזור לקבלת היתר לשימוש בקנאביס רפואי.

אי ענישה – מתי זה קורה?

כדי להגיע למצב של אי הרשעה, על בית המשפט לראות בענישה של אותו אדם כפגיעה תעסוקתית קונקרטית – מצב שבו ההרשעה תוביל לפגיעה בלתי מידתית באותו נאשם.

לכן, כשיש נסיבות משתלבות, כמו גידול ביתי לצורך שימוש עצמי כדי להקל על כאבים, בצוותא עם העובדה שאותו אדם נמצא בהליכים לקבלת רישיון לקנאביס רפואי, הנטייה היא לא להחמיר את הענישה. בנוגע לעניין התרומה למדינה, מדובר על שיקול שולי, שצריך לבוא בצורה משותפת עם שיקול של פגיעה קונקרטית ואפשרות תעסוקה, כדי להגיע לתוצאה של אי הרשעה.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא שימוש עצמי