נוער

דו"ח מבקר המדינה: הכשלים ידועים – הגיע הזמן ליישם את הפתרונות

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם החודש מצביע על כשלים כגון עלייה במספר בני הנוער שהתמכרו לסמים ולאלכוהול בתקופת הקורונה ועל עלייה במספר הנושרים מהמסגרות החינוכיות. בנוסף, קיימים קשיים תקציביים מכיוון משרד הרווחה, שאמור לתת מענה לאותם בני נוער, לאתר אותם לפני שהם נושרים, לטפל בהתמכרות שלהם, לשלב אותם בפרויקטים לימודיים או תעסוקתיים ולמלא להם את הזמן בתקופת הקורונה או בחופש הגדול.

קיים קושי תקציבי ובשל כך מספר הקב"סיות (קצינות ביקור סדיר) נמוך. תפקידן לעקוב אחרי תלמידים שמועדים לנשירה ובגלל שאין כמות מספקת הנשירה בבית הספר גבוהה והטיפול בהתמכרויות לא מספק. התופעות שמקשות הן היעדר דיווח וקושי באיתור בתחילת התופעה.

הפתרונות של הדו"ח - הוצגו בעבר וטרם יושמו

הפתרונות שמציע דו"ח מבקר המדינה כבר הוצעו בעבר: שימוש בעמותות חיצוניות, שכרוך גם הוא בתקציבים. פתרון חכם הוא פנימייה ומרכזי טיפול יעודיים לבני נוער, הכוללים מעטפת של חינוך, מניעה ופעילות כנגד התמכרות. במרכזים אלו, דוגמת נירים ומלכישוע, נותנים מענה לילדים הזקוקים לעזרה, כיוון שהקהילה לא מצליחה לעשות זאת.

בדו"ח מוצגים כשלים רבים של מערכת החינוך. בתקציב החינוך חייבים לתת את הדעת לעניין ההתמכרויות, ולטפל בכך על ידי הסברה על פשיעת נוער, החוק, סמים קלים ואלכוהול. חשוב להתמקד בחובת דיווח, אכיפה והעברת מקל מבית הספר לגורמי הרווחה וגורמי האכיפה. אלו דברים שלא מתבצעים כיום.

במסגרת הפתרונות אני מציע את חיזוק ומיסוד חובת בית הספר, מרכזים יעודיים/פנימיות, שיטור קהילתי ותעסוקה בחודשי הקיץ. פתרון תעסוקתי קיים בתוכנית היל"ה, שם הנערים זוכים למעקב אחר היכולות הלימודיות שלהם ונמצאים בקשר עם קציני מבחן לנוער כחלק מהמעטפת השיקומית.

חשיבות התעסוקה בחודשי הקיץ

עניין זה חשוב על אחת כמה וכמה בחודשי הקיץ כאשר אין מסגרת בית ספרית ויש אפשרות להשתלב בתעסוקה. לכן אני קורא מפה: יש מעסיקים רבים המוכנים, גם מתוך תחושת שליחות, להעסיק בני נוער עם תיקים פליליים ורצון להשתקם. זה WIN WIN SITUATION. 

הנערים הללו נמצאים במעצרי בית, מטפסים על קירות וכל יציאה לעבודה אצל מעסיק שמאמין בהם מתקבלת בשקיקה ויכולה לעזור ולסייע רבות בהליך השיקומי והן בוואקום שנוצר בחודשי הקיץ, בהם אין מסגרת לימודית וצריך ליצור יש מאין. שהייה במעצר בית במהלך היום מובילה במקרים רבים לבטלה, לשימוש בסמים ולדיכאונות.

הפתרון האחרון קורא להקמת מנגנון של מעסיקים, ביודעין ותוך חובת פיקוח לבתי המשפט. צריך להקים מאגר של מעסיקים של בני נוער, שפועלים מתוך תחושת שליחות ואחריות חברתית. מיזם חברתי שבו ישולבו גם בחודשי הקיץ וגם במהלך כל השנה כמו שקורה עם נערים עם מוגבולויות, ויש מודעות לכך. צריך לתת הזדמנות לנערים עם תיק פלילי ושנמצאים בתנאים מגבילים, להוציא אותם לעבודה, להדריך אותם, לתת להם אמון חזרה במערכת ולסייע להם בהליך שיקומי. במקום בו רשויות הרווחה והחינוך כושלות, מיזם של מעסיקים פרטיים יכול להיות הפתרון.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים