סימני מצוקה אצל נערים

מדריך לזיהוי סימני מצוקה אצל נערים: תובנות והצעות

ב-ynet פורסם על מדריך שחיברה עובדת סוציאלית על נערים בגילאי 12-15, הן כנפגעים מינית והן כחשופים לעולם העברייני בשלב מוקדם. העובדת הסוציאלית עברה בעצמה את המסלול הארוך, הסבוך והסיזיפי של ילדת מצוקה, שמסתובבת ברחוב, חיה חיים שוליים, מאבדת מסגרות ומשתמשת בסמים ובאלכוהול. המהפך היה הגיוס לצבא. הצבא גייס אותה, נתן לה אופק, היא למדה לימודים אקדמיים וכיום משמשת כעובדת סוציאלית שמדברת על הצורך בזיהוי מוקדם של סימנים לכך שנערים נכנסים לעולם העברייני, בדגש על עבירות מין והמעבר מפגועים מינית ופוגעים מינית.

נושא מרכזי הוא הצבא שהיה נקודת שיקום מחיים שוליים לחיים בהם היא יכולה לתרום. היא מדברת במדריך על חשיבות יצירת קשר בין אותו קטין לבין מבוגר שאינו הורה, מבוגר לא פורמלי. צריך לשים לב שיש מישהו מבוגר שהוא לא הורה, כמו מדריכים בתנועת נוער או דודים, שאליהם הם יותר פתוחים. צריך להיות בקשר עם אותם גורמים, כי סביר להניח שאם הילד ירצה להתוודות על חרדה, מצוקה, פגיעה מינית או כניסה לעולם עברייני וקבלת דפוסים עברייניים ומעוותים, הוא יעשה את זה בפני מבוגר לא פורמלי.

עוד נכתב במדריך על ירידה בגיל הזיהוי. ככל שהזיהוי יהיה מוקדם יותר, כך סיכויי ההצלחה של ההלי השיקומי יהיו גדולים יותר. הקושי בזיהוי מוקדם זו הנוכחות בשטח. ילדים בגילאי 12-15 מסתובבים ברחובות וחשופים לעולם העברייני. כשאין מספיק סיירים בשטח יש קושי בזיהוי מוקדם.

החשש הגדול בעבירות מין – כאשר הן מתבצעות בגיל מוקדם, חד-ספרתי, הנפגע לא יודע להתמודד עם הפגיעה המינית ובמקרים רבים הופך מהר מאוד לפוגע. יש חטא על פשע; לא רק שהנפגע לא טופל, הוא גם פוגע באחרים. מה אפשר לעשות? בשלב ראשון נוכחות רכזים בשטח, מרכזים ויצירת זמינות לאותם מבוגרים לא פורמליים.

דרוש: מערך לטיפול בנערים

בבית הספר צריך להיות גורם מסודר, לאו דווקא פורמלי, שיהיה אוזן קשבת לילדים וירכז את נושא ההסברה על מיניות. לעיתים ההסברה היא רק על מוגנות והיא לא מתאימה לגיל. יש צורך להסביר על הסכנה ברשתות החברתיות. יש צורך לדמות בכל מוסד חינוכי שתסביר לכל שכבת גיל על התכנים המיניים המתאימים, בדגש על הסברה, מניעה וטיפול, וכמו כן להיות אוזן קשבת במקרים שיש פגיעה מינית.

בנוסף, צריך להיות קשר בין המשולש בית ספר-גורמי הרווחה-המשטרה בקשר לכניסת נערים לעולם העברייני. ככל שיהיה קשר יציב יותר בין הגורם הבית ספרי, גורם הרווחה וקצין נוער באותו יישוב, כך ניתן יהיה לזהות את הבעיה מוקדם יותר ולטפל בה.

המציאות היא של נשירה ממערכות חינוך והיעדר של מערכות חינוך חלופיות לא ממלכתיות. פרויקט היל"ה לא נותן מענה מספק, לא מבחינת הכמות, לא מבחינת מערכת שעות ולא מבחינת החתירה לבגרות מלאה והשלמת 12 שנות לימוד.

ככל שיוקם מערך שיקלוט את אותם נערים שנשרו ממערכת החינוך ויטפל בהם, הן מבחינת שירות הרווחה והן מבחינת מציאת מסגרת חלופית טובה, כך נוכל לטפל בנערים בגיל צעיר יותר.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים