בריונות ברשת - עלולה להתפתח לעבירות פליליות של ממש

ניתוח שיח אלים ופוגעני ברשת כתורם למניעת עבירות פליליות בקרב קטינים

לאחרונה ועל רקע פתיחת שנת הלימודים, פורסמו בכלי התקשורת נתוני מחקר המגלים כי השיח של בני הנוער ברשתות החברתיות הופך לאלים ולביריוני ככל שעובר הזמן. השיח מכיל בין היתר עלבונות, גידופים, אבל גם אלמנטים בעלי גוון פלילי, כגון הטרדות מיניות, הסתה ואיומים בפגיעה פיזית.

באגף האזרחי במשרד לביטחון הפנים, המפעיל את מוקד 105 לטיפול בפגיעה בקטינים ברשת, אומרים כי מספר האירועים שנפתחים במוקד קטן דווקא בימי חגים, סופי שבוע והחופש הגדול. המסקנה היא שדווקא האינטראקציות בין הקטינים, בעיקר במסגרות החינוכיות, עלולות להגביר את הפגיעות של הקטינים ברשת.

העובדה שרוב מוחלט מן הקטינים מחזיקים בידם טלפון סלולרי ונמצאים ברשתות החברתיות השונות מספר פעמים ביום, מאפשרת לבדוק ולנתח את האינטראקציות והשיח שלהם. מהנתונים שפורסמו ניתן להבין בבירור כי ישנה אלימות במרחב המקוון בשנת 2021 (האחרונה להיות מנוטרת), כזו שהולכת ומתגברת בעשרות אחוזים לעומת השנים שקדמו לה. יצוין כי כשליש מהאירועים שהתקבלו ב-2021 במוקד 105 עסקו בפגיעות על רקע מיני.

בריונות ברשת

החשיבות של ניטור השיח ב-2022

חשוב שאנו נבין כי המציאות כיום ב-2022 עבור הקטינים הלומדים בבתי הספר, שונה לחלוטין מהמציאות של הוריהם: המידע זמין יותר, מיידי יותר, לעתים קשה להבין אם הוא שקר או אמת, וכמובן מכיל לא פעם גם מדיה כמו תמונות וסרטונים. במציאות הזו, פגיעה בקטינים ברשת עלולה להיות תכופה ואכזרית, ולעתים אף להידרדר לעבירות פליליות של ממש בין קטינים.

עבירות כמו איומים מפורשים והסתה לפגיעה בקטינים, עלולים להיות רק קצה הקרחון. עבירות מוכרות יותר, בתור עורך דין פלילי לקטינים, הן בתחום הפצת סרטונים פוגעניים – ומתחם הענישה בהן חמור יותר.

מכיוון ששיח אלים ובריוני עלול להפוך בקלות לעבירה פלילית, חשוב מאוד לנטר, כמה שיותר קרוב למועד ההתרחשות, אירועים פוגעניים ברשת, כמובן תוך שמירה על פרטיות הצדדים המנהלים אינטראקציה ברשת. ישנן הרבה מאוד זירות לניטור והיקפי מידע עצומים, אך סביר כי ניתן לאתר, תוך השקעת משאבים לא מעטים, את השיח האלים שעלול להצמיח מתוכו עבירות פליליות של ממש.

לבתי הספר ולמסגרות החינוך השונות גם כן אחריות לא מעטה. על כל בתי הספר לחנך להקניית כלים לשימוש נכון ברשת, נוכח העידן שבו אנו מצויים. לא בטוח שכיום הדבר מועבר ו/או ניתן עליו דגש משמעותי. לבתי הספר גם אחריות באיתור מקרים של בריונות והטרדות בזמן אמת, שכן לפי הנתונים שפורסמו אפשר להבין שרוב הפגיעות ברשת מתרחשות בזמן הלימודים, כאשר ישנן אינטראקציות יומיומיות בין התלמידים.

ככל שהשיח האלים יצומצם, כך הפוטנציאל להתפתחות עבירות פליליות בקרב קטינים, יקטן גם הוא.