אחד השיקולים המרכזיים כאשר מדובר בעבירות קטינים, הוא שיקום הקטינים במידת האפשר ושמירה על זכויותיהם, בין היתר בכל הקשור למעצר או שחרור ממעצר, לפני המשפט ובמהלכו. כאשר קטין חשוד בעבירה פלילית, ייתכן מצב שבו מוחלט על מעצרו. חוק הנוער קובע שאין להחליט על מעצר קטין, אם מתאפשרת השגת מטרת המעצר בדרך שתוביל לפגיעה פחותה בקטין.

מעצר קטיןנושא זה מצוי בחוק הנוער בשל העובדה שחוויית המעצר אינה נעימה כלל עבור כל אדם, במיוחד עבור קטינים. לכן, הפסיקה קבעה שיש לשקול חלופת מעצר אם מדובר בחשוד קטין. בכל מקרה, החוק מייחס למעצר קטין מוצא אחרון בלבד וכל דרך פעולה או ענישה אחרת שפוגעת פחות בחירותו של הקטין, תועדף על פני המעצר.

אם בית המשפט החליט להורות על מעצר קטין, המעצר יהיה לפרק הזמן ההכרחי הקצר ביותר. ההחלטה אם להורות על מעצר תהיה מושפעת גם מתסקיר של שירות המבחן ותתחשב בגילו של הקטין, בנתונים האישיים שלו ובהערכה איך המעצר ישפיע עליו, אם ייעצר. הדבר החשוב ביותר מבחינת הקטין ומשפחתו היא לפנות אל עורך דין לנוער כדי להתייעץ איתו וכדי שזה ייצג את הנער בערכאות המשפטיות, אם יידרש.

אם הוחלט על מעצר, האם הוא יוארך ומתי?

כיום, בעקבות הרגישות הקיימת במעצר קטינים, ישנה זהירות גדולה לפני שמחילים מעצר על קטין, ועל אחת כמה וכמה לפני הארכת מעצר. הארכת המעצר תתקבל רק על ידי בית המשפט העליון, גם אם התיק מנוהל מול בית המשפט לנוער. תקופת הארכת מעצר קטין הקבועה בחוק היא 45 יום. בכל בקשה להארכת מעצר, חשוב להתייעץ עם עורך דין לנוער העוסק בייצוג קטינים. מאז הכניסה לתוקף של התיקון לחוק הנוער לפיו המעצר יהא המוצא האחרון, ניתן לומר שבתי המשפט מיישמים גישה זו בפסקי הדין שלהם.

מהם הגורמים המביאים להארכת מעצר?

בית המשפט אמנם נמנע ככל שניתן להאריך את מעצרו של קטין, אבל ייתכנו מקרים שבהם יחליטו השופטים כי הליך זה הוא המתאים ביותר עבור הנאשם. בין הגורמים שיובילו להארכת מעצר:

  • שמירה על ביטחונו של הקטין – במקרים רבים, השחרור של הקטין עלול לסכן אותו ולחשוף אותו לגורמים עברייניים המצויים בקשר עמו.
  • שמירה על ביטחונו של הציבור – אם השחרור של הקטין יסכן את הביטחון של אחרים.
  • שיבוש אפשרי של הליכי חקירה – כאשר ישנו ספק באשר להליכי החקירה, ייתכן כי ההעדפה תהיה להאריך את מעצר הקטין.
  • הרתעה – הארכת המעצר תנבע מתוך הצורך להראות לקטין עד כמה חמורים הם מעשיו.
  • שכנוע להיכנס לשיקום ולטיפול – המעצר יהווה מנוף לחץ על הקטין להסכים להליכים אלו כדי למזער את הפגיעה בו לטווח הארוך.