ילדים בטלפונים הסלולריים

עבירות מין ברשת בקרב קטינים: האתגר והפתרונות האפשריים

באתר ynet פורסמה לאחרונה כתבה המדווחת על כתב אישום שהוגש נגד קטין בן 15 מאזור המרכז – לאחר שביצע לכאורה עבירות מין בשלושה קטינים, אחד מהם בן 9 בלבד. המקרה הזה ממחיש את הצורך הקריטי בניטור השיח ברשת ובמיוחד בין קטינים.

בכתב האישום מפורטים מעשיו לכאורה של הקטין: הוא התכתב עם הילד בן ה-9 באפליקציית 'דיסקורד', שבה ניתן לנהל שיחות וידאו והתכתבויות, וקיבל את פרטי ההתחברות לחשבון שלו במרמה. לאחר שהשיג את פרטי ההתחברות, איים הנאשם על הילד שאם לא יבצע מעשים בעלי אופי מיני ויאפשר לו לצפות בהם, זה ייכנס לחשבונו ויסיר אותו. הילד נעתר וביצע בעצמו מעשים מיניים בשיחת וידאו עם הנאשם, שצילם את המסך, הפיץ את התמונות מחשבונו של הילד וכתב בשמו כי הוא מתכוון לשים קץ לחייו.

לאחר שבמוקד 105 של המשטרה והמשרד לביטחון הפנים התקבלו פניות בנושא לאור תשומת הלב של הורי הילד, נחשפו מעשיו של הנאשם. העבירות המיוחסות לנאשם הן עבירות מין ברף העליון, שהענישה בגינן יכולה בהחלט להגיע למאסר, ומעניין יהיה לראות כיצד תתייחס מערכת המשפט לתיק זה.

שתי המגמות המטרידות

כעורך דין המייצג קטינים, ראוי להביט על התמונה הכוללת כאשר מדובר בעבירות מין בכלל, ועבירות מין המבוצעות ברשת בפרט, בייחוד כאשר קטינים הם הנפשות המעורבות. בעבר כתבתי כאן על העלייה במספר עבירות המין בקרב קטינים בשנה שחלפה, כתוצאה מנסיבות שונות, בהן סגרי הקורונה וההתרופפות של המעורבות ההורית בחיי הקטינים. כמו כן, ציינתי את הסחבת המאפיינת את כל הגופים במערכת, מהחקירה, דרך שירות המבחן לנוער וכלה בבתי המשפט – מה שלא מוסיף לתמונה.

מגמה נוספת היא הצפת המידע והשיח בין בני נוער ברשת – גם היא תוצאה אפשרית של מגפת הקורונה, אבל גם תוצאה של התפתחות טכנולוגית. רוצה לומר, המידע הופך להיות זמין יותר, רב ומורכב יותר – ובעקבות כך לא ניתן להבחין לעתים בין אמת לשקר. בין המידע המועבר, כמו במקרה המדובר, גם תמונות וסרטונים פוגעניים, שעלולים להיות הרסניים לקטינים הנפגעים.

מהניסיון שלי כעורך דין לנוער, במציאות הנוכחית, ישנו שיח אלים ובריוני ברשת שקטינים רבים יוצרים אותו או נחשפים אליו. כמובן, כאשר ישנה הצפה של מידע, קשה להבחין בין מותר ואסור, הגבולות מיטשטשים – ואת התוצאה המטרידה ניתן לראות בתיקים השונים על עבירות מין ועבירות אחרות המבוצעות ברשת. 

אחד הפתרונות - ניטור שיח

מכיוון שהשיח האלים עלול להצמיח עבירות פליליות בנקל, קיים צורך ממשי בניטור השיח ברשת, כמה שיותר צמוד להתרחשות של אירוע פוגעני – כמובן שיש למצוא את הדרך לשמור על פרטיותם של הצדדים שמשוחחים ברשת. זה דורש משאבים, אבל הדבר עשוי להקטין עבירות פוטנציאליות עוד לפני שהן הופכות לעבירות.

בנוסף, למערכות השונות בחיי הקטינים להיות מעורבות: להורי הקטינים שראוי כי יקבעו 'קווים אדומים' או 'כללי משחק', ויהיו עם אצבע על הדופק. כמובן, גם לבתי הספר יש אחריות – עליהם לעסוק באופן משמעותי בהענקת כלים לשימוש נכון ברשת במסגרת השיעורים. עליהם גם לאתר מקרים של הטרדות ובריונות בזמן אמת, שכן חלק מהאינטראקציות הפוגעניות מתרחשות בזמן הלימודים.